NL

Bentley Geschiedenis

1919

Bentley Motors Ltd. werd in 1919 in Cricklewood gevestigd door de 31 jarige Walter Owen Bentley. Hij kwam uit een welvarende Londense familie. Hij was als jonge man gek van motorfietsen en kreeg een technische opleiding bij een firma die Locomotieven bouwde

Hij richtte samen met zijn broer een handelsfirma op met de naam Bentley & Bentley, die uit Frankrijk automobielen importeerde. Geïnspireerd door deze auto’s wilde W.O. na de eerste wereldoorlog een eigen sportwagen bouwen. Samen met F.T. Burgess en Harry Varley bouwde hij in 1919 de eerste 4 cylinder 3L en presenteerde deze op de autotentoonstelling in London. Zijn doel was een snelle auto met een zeer rustig lopende motor. Bij de eerste tests bereikte hij met deze auto al een snelheid van 160 km/u hetgeen in die tijd heel erg snel was.

 

1926

In 1926 ontwierp en bouwde hij een 6.5 liter Bentley met een 6 cylinder motor, die als Speed Six heel beroemd geworden is. Vervolgens bouwde hij de 4 cylinder 4.5 L versie. Een serie van 50 exemplaren kreeg een compressor en werd bekend als de Blower Bentley. Deze versie was heel succesvol bij vele races en vooral bekend doeo de overwinning op de 24 uurs race van Le Mans.

 

1930

Naast deze sport en racewagens, bouwde Bentley in 1930 een zeer luxueuze reislimousine met een 8 L motor. Maar ten tijde van de grote economische crisis, was deze grote, zware, luxueuze, zeer snelle en vooral heel dure auto geen verkoopsucces. Het gevolg was dat de firma Bentley in 1931 failliet ging.


Derby Bentley’s

Na het faillissement, wilde de vliegtuigbouwer Napier & Son de firma Bentley overnemen.

Een onbekende British Central Equitable Trust, overbood de firma Napier en verwierf de Firma Bentley. Later bleek dat deze Trust in opdracht van de firma Rolls Royce handelde

Die met de aanschaf van Bentley een belangrijke opponent wist uit te schakelen.

Wat toen volgde is de Derby periode, waarbij de Bentley’s vernoemd werden naar het plaatsje Derby waar ze gebouwd werden. Het waren eigen modellen maar onder het toeziend oog van het moederbedrijf Rolls Royce gemaakt. Deze modellen waren geheel verschillend van de Rolls Royces uit dezelfde periode.


Crewe Bentley’s

Na de oorlog begon een nieuwe fase voor Bentley. De productie werd verplaats naar het plaatsje Crewe, waar tot op heden de Bentley’s gemaakt worden. Hier werden de modellen van RR en Bentley naast en door elkaar gebouwd.

Tot aan de oorlog werden alleen chassis gemaakt die vervolgens door een coachbuilder van een mooie carrosserie voorzien werden. Vanaf de 2e wereld oorlog verkoopt de fabriek ook complete auto’s. De MK VI en de zusterauto Silver Dawn zijn bij de fabriek te bestellen, maar natuurlijk staat de chassis ook ter beschikken voor eigen ontwerpen naar wens van de klant.

Midden jaren 50, met de komst van de Bentley S en de RR Silver Cloud worden de auto’s nog identieker, maar blijven getrouw aan het oer-concept met een separaat chassis, dat ook los te bestellen was. Pas in 1965 met de komst van de nieuwe “tweeling” de Bentley T en de RR Silver Shadow komt de fabriek met de eerst zelfdragende carrosserie. Maar ook met schijfremmen aan de voorzijde en met onafhankelijke achterwielophanging.

Slechts 7 % van deze productie werd als Bentley geleverd de rest als RR. Er ontstond twijfel over het voortbestaan van het merk Bentley.

In 1985 verscheen de Bentley Turbo R, waarmee Bentley weer zelfstandig en eigenzinnig een andere auto presenteerde dan RR. In verschillende verschijningsvormen is deze auto tot in 1997 gebouwd en gaf Bentley weer een nieuwe impuls als sportief maar ook luxueus merk. De verkoopcijfer stegen weer en vanaf 1990 werden er weer meer Bentley’s dan RR verkocht.

In 1998 lukte het Volkswagen om het dubbel concern RR/Bentley van Vickers te kopen. Hierbij had VW echter geen rekening gehouden met het feit dat de naam Rolls Royce toebehoorde aan de vliegtuigmotoren bouwer met de naam Rolls Royce, die deze naam in licentie aan BMW had overgedragen.

Zo werd VW dus wel eigenaar van Bentley en de fabriek in Crewe, maar niet van de naam Rolls Royce. De beide firma’s kwamen tot een deal, waarbij VW gedurende enige jaren de RR met BMW motor mocht bouwen, totdat BMW klaar was de productie zelfstandig op te pakken.

Voor Bentley pakte het heel gunstig uit en zonder de remmende invloed van RR werd al gauw een nieuwe Motorsport afdeling opgezet, waardoor Bentley al in 2003 weer mee konden doen aan de 24 uurs race op Le Mans. W.O. Bentley zou ongetwijfeld heel trots geweest zijn, op de nieuwe overwinning in deze beroemde race.