NL

Bentley Geschiedenis

1919

Bentley Motors Ltd. werd in 1919 in Cricklewood gevestigd door de 31 jarige Walter Owen Bentley. Hij kwam uit een welvarende Londense familie. Hij was als jonge man gek van motorfietsen en kreeg een technische opleiding bij een firma die Locomotieven bouwde

Hij richtte samen met zijn broer een handelsfirma op met de naam Bentley & Bentley, die uit Frankrijk automobielen importeerde. Geïnspireerd door deze auto’s wilde W.O. na de eerste wereldoorlog een eigen sportwagen bouwen. Samen met F.T. Burgess en Harry Varley bouwde hij in 1919 de eerste 4 cylinder 3L en presenteerde deze op de autotentoonstelling in London. Zijn doel was een snelle auto met een zeer rustig lopende motor. Bij de eerste tests bereikte hij met deze auto al een snelheid van 160 km/u hetgeen in die tijd heel erg snel was.

 

1923

Al vroeg besefte Bentley dat succes in grote races de auto meer bekendheid zou geven. En zo werd in 1923 een Bentley 3 Liter ingeschreven voor de 24 uurs van Le Mans. Het merk Chenard en Walker won deze race en de 3 Liter Bentley gereden door Captain John F. Duff en Frank Clement, werd 4e in dat jaar

 

1924

Opnieuw verscheen hetzelfde team met een 3 Liter Bentley aan de start van de 24 uurs van Le Mans. Maar in dit maal wonnen zij Le Mans. De historische overwinning van een Bentley en een mijlpaal voor het bedrijf.

 

1925 en 1926

Ook in deze twee jaren werden er Bentleys ingeschreven voor Le Mans, maar waren deBentley teams minder succesvol.

 

1926

In 1926 ontwierp en bouwde Bentley een 6.5 liter Bentley met een 6 cylinder motor, die als Speed Six heel beroemd is geworden.

 

1927

In 1927 werd opnieuw een 3 Liter ingeschreven voor Le Mans. Dit maal wonnen de coureurs Dudley Benjafield en Sammy Davis de 24 uurs race. De in dat jaar ook ingeschreven eerste 4.5 liter Bentley, werd slechts 15e.

 

In hetzelfde jaar ging een beroemd coureur met Bentleys racen. Zijn naam: Henry “Tim” Birkin. Hij heeft een grote stempel op het merk gedrukt.  [ Later Sir Henry Birkin ]

Zijn eerste race met een Bentley was met een 3 Liter en was een 6 uurs race op Brooklands.

In zijn fascinatie voor meer snelheid ging hij op zoek naar meer power. Maar waar W.O. Bentley deze power meende te vinden in 6.5 liter motoren met 6 cylinders, dacht Birkin aan een lichtere auto met veel vermogen, door er een compressor ( Blower ) op te bouwen.Bentley zag daar niets in en wilde er niet aan meewerken.

Omdat Tim Birkin overtuigd was van de mogelijkheden om meer power te winnen met een blower unit, ging hij in eigen beheer en op eigen kosten deze versie bouwen. Er moesten tenminste 50 blowers gebouwd worden om te kunnen voldoen aan de eisen die gesteld werden aan de deelname van de 24 uurs race van Le Mans….. En zo werd de 4.5 Liter Blower Bentley geboren. Helaas heeft de Blower Bentley nooit de 24 uurs race gewonnen

 

1928

Opnieuw werd een 4.5 Liter ingeschreven voor Le Mans. Deze auto, beroemd geworden onder de naam “Old Mother Gun”, won de race met Woolf Barnato en Bernard Rubin aan het stuur. Een tweede 4.5 liter Bentley werd 5e.

 

1929

In 1929 wonnen Woolf Barnato en Tim Birkin niet alleen de 24 uurs race met een Bentley, maar ook de 2e, 3e en 4e plaats waren voor Bentley. Een uitzonderlijke prestatie.

 

1930

De grote 6 cylinder Bentleys bleken toch betrouwbaarder te zijn dan de Blower Bentley en in 1930 werd Le Mans gewonnen door Woolf Barnato en Glen Kidston met een Speed Six.

Ook de tweede plaats dat jaar was voor een Speed Six.

 

(Het heeft daarna tot 2001 geduurd voor Bentley weer ging meedoen aan de 24 uurs race van Le Mans. Deze race werd in 2003 gewonnen door Bentley en weer met dubbele overwinning omdat ook de 2e plaats voor Bentley was. )

 

1930 was ook het jaar dat Bentley, naast deze sport en racewagens, de markt wilde veroverenmet een zeer luxueuze reislimousine met een 8 liter motor. Maar ten tijde van de grote economische crisis, was deze grote, zware, zeer snelle en vooral heel dure auto geen verkoopsucces. Het gevolg was, dat de firma Bentley in 1931 failliet ging.